رزمایش امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر؛ از امداد بالگردی تا آرایش تاکتیکی-راهبرد معاصر

رزمایش امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر؛ از امداد بالگردی تا آرایش تاکتیکی

رزمایش مرکب امداد و نجات دریای خزر با حضور ۵ کشور حاشیه دریای خزر با شعار «با هم برای دریای خزری ایمن و امن» و با نام «CASAREX24» و به میزبانی ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 23
کد خبر: ۲۵۱۱۵۹

به گزارش راهبرد معاصر، رزمایش مرکب امداد و نجات دریای خزر با حضور ۵ کشور حاشیه دریای خزر از جمله ایران، روسیه و ... و با شعار «با هم برای دریای خزری ایمن و امن» در روزهای ۲۹ تا ۳۱ تیرماه برگزار شد.

این رزمایش با نام «CASAREX24» و به میزبانی ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.


ورود شناور «45 SB» روسیه به آب‌های سرزمینی ایران در دریای خزر
یگان شناوری روسیه به‌منظور شرکت در رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شد.


در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو موشک‌انداز «پیکان»، «جوشن»، «درفش»، «سپر»، دو فروند بالگرد 212 AB و یگان شناوری از نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «شهید بصیر»، شناورهایی از دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و همچنین شناور 45 SB روسیه که امروز وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد، حضور داشتند.


همچنین نمایندگانی از کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراتیو روسیه بر مراحل مختلف این رزمایش نظارت داشتند.


نشست توجیهی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر
پیش از آغاز این رزمایش، نشست توجیهی با حضور فرماندهان یگان‌های شناور و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی کل کشور و نیروی دریایی فدراتیو روسیه و با نظارت نمایندگانی از کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار شد.


در این نشست مراحل اجرای رزمایش با جزئیات کامل مورد بررسی قرارگرفته و نکات عملیاتی و تاکتیکی بین فرماندهان تبادل و نقطه‌نظرات تخصصی جهت هماهنگی بیشتر لحاظ شد.


دریادار مصطفی تاج‌الدینی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش در نشست توجیهی پیش از آغاز رزمایش گفته بود: برقراری ایمنی شناورها و تامین امنیت خطوط کشتیرانی در این منطقه، ضامن حفظ منافع اقتصادی در صحنه جهانی است که همکاری و همگرایی نیروهای دریایی کشورهای حاشیه دریای خزر را می‌طلبد. 


وی، تمرین تبادل اطلاعات و گسترش شبکه فرماندهی و کنترل مشترک در دریا و همچنین تمرین نجات کشتی سانحه‌دیده را از مهم‌ترین عملیات‌های پیش‌بینی شده در این رزمایش اعلام کرد و افزود: ناوگان شمال مأموریت دارد با به‌کارگیری سازمان رزم موردنظر و به‌منظور هم‌افزایی با کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر در جهت تحقق اهداف مشترک، یک رزمایش دریایی مرکب یک‌سویه کنترل‌شده را در محدوده زمانی مشخص به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه چهارم دریایی امام رضا (ع) انزلی در دریای خزر برگزار کند.


جزئیات برگزاری رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر
در ادامه و پیش از آغاز رسمی رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر ناخدا یکم عباس حسنی سخنگوی این رزمایش در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به این رزمایش گفته بود: با ابتکار نیروی دریایی ارتش برای اولین‌بار این رزمایش در دریای خزر اجرا می‌شود. روز گذشته شناورهای شرکت‌کننده در رزمایش حاضر شدند که شناور امداد و نجات روسیه از این جمله بود. همچنین؛ روز گذشته نشست هماهنگی و مرور مسائل تاکتیکی برگزار شد.


سخنگوی رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر با اشاره به اینکه بخش تاکتیکی و عملیاتی رزمایش امروز اجرا می‌شود تصریح کرد: بخش تاکتیکی شامل اطفای حریق، نجات مصدومان کشتی سانحه‌دیده توسط عملیات بالگردی، تمرین عکس‌برداری هوایی(PHOTO EX) آرایش نظامی برای انجام رژه و همچنین؛ تمرین تیراندازی نیز پیش‌بینی شده است.


آغاز رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت ۲۰۲۴ خزر
در نهایت در روز دوشنبه 1 مردادماه، سخنگوی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر از آغاز رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت ۲۰۲۴ خزر خبر داد.


اجرای عملیات اطفای حریق توسط تیم‌های ایران و روسیه
در یکی از مراحل رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر، یگان‌های شناور و پروازی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه عملیات اطفای حریق را در دریای خزر تمرین کردند.


در این مرحله از رزمایش پس از ارسال پیام اضطراری کشتی دچار حریق شده، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جست‌وجو قرار گرفت و سپس ناو موشک‌انداز «سپر» شناورهای مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات اطفای حریق اعزام کرد.


نیروهای عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با فرود آمدن از هوا و سطح برروی عرشه شناور عملیات امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی را انجام دادند. 


همچنین؛ نیروهای شرکت‌کننده در رزمایش، نسبت به اجرای عملیات اطفای حریق کشتی سانحه‌دیده اقدام کردند و در نهایت اجرای عملیات یدک شناور تجاری به لنگرگاه امن با موفقیت انجام شد.


اجرای عملیات امداد هوایی در رزمایش امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر
در مرحله‌ای دیگر از این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی دو کشور ایران و روسیه بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده عملیات اطفاء حریق و رفع صدمات ایجاد شده در شناور تجاری را انجام دادند و در جریان این عملیات انتقال مصدومان توسط بالگرد به ساحل توسط بالگرد AB-۲۱۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.


در این مرحله از رزمایش پس از ارسال پیام اضطراری کشتی دچار حریق شده، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جستجو قرار گرفت و سپس ناو موشک‌انداز "سپر" مأموریت یافت شناورهای مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات اطفاء حریق اعزام کند و مصدومان توسط بالگرد و قایق‌های نجات برای ادامه مراحل درمان به ساحل منتقل شدند.


تیراندازی شناورها به‌ اهداف در رزمایش امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر
در مرحله بعدی، در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور شرکت‌کننده در رزمایش به سرفرماندهی ناو موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران «سپر» و با استفاده از سلاح‌های تعیین شده به‌منظور ارتقای سطح مهارت کارکنان در برقراری امنیت، به‌سوی اهداف سطحی در دریا تیراندازی کردند.


همچنین در مرحله بعد تمرین صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش متناسب با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردها و پهپادهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی انجام شد.


اجرای عکس‌برداری هوایی و آرایش‌های تاکتیکی
در ادامه برگزاری این رزمایش، یگان‌های شناور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و فدراتیو روسیه تمرین عکس‌برداری هوایی  (Photo Ex)و صورت‌بندی و آرایش آفندی را انجام دادند.


پایان رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر
رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴  با برگزاری رژه دریایی یگان‌های شرکت‌کننده از مقابل ناو موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران «سپر» در منطقه دریای خزر پایان یافت.


در این رژه، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناوهای موشک‌انداز «سپر»، «پیکان»، «جوشن»، دو فروند بالگرد 212 ABو شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «شهید بصیر»، شناورهایی از دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و همچنین شناور 45 SB روسیه حضور داشتند و نمایندگانی از کشورهای حاشیه دریایی خزر به‌عنوان ناظر بر مراحل مختلف این رزمایش نظارت داشتند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده